Felietony Posła

Wielka weryfikacja na polskich drogach

Opublikowano 17 marca 2013 r., 20. 45

W najbliższych dniach rozpocznie się wielka weryfikacja, na polskich drogach urządzeń służących do rejestrowania przekroczenia dopuszczalnej prędkości pojazdów czyli tzw. fotoradarów. Zgodnie z niedawno wydanym rozporządzeniem Ministra Transportu Sławomira Nowaka jego resort przeprowadzi do 31 maja bieżącego roku kontrolę każdego urządzenia rejestrującego wykroczenia drogowe sprawdzając je przede wszystkim pod kątem poprawiania bezpieczeństwa w ruchu. Na weryfikację będą się składać przede wszystkim analiza stanu bezpieczeństwa na danym odcinku drogi oraz opinia komendanta wojewódzkiego policji co do zasadności lokalizacji fotoradaru. Gdy opinia będzie pozytywna, fotoradar zostanie na miejscu przez kolejne 40 miesięcy. Tyle bowiem musi upłynąć przed kolejną weryfikacją.

 

Nowe przepisy powinny wyeliminować lokalizacje urządzeń rejestrujących, których użytkowanie ma znamiona wyłącznie komercyjnego wykorzystania. Wykluczy to tym samym często podnoszony a niejednokrotnie słuszny zarzut stawiania fotoradarów tam, gdzie ich obecność ma jedynie za zadanie podreperowanie lokalnego budżetu.

 

Intencją wielkiej weryfikacji lokalizacji fotoradarów jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na drogach. Ustawiony w nieodpowiednim miejscu fotoradar może bowiem więcej zaszkodzić, niż pomóc użytkownikom ruchu. Zlokalizowany na prostym odcinku drogi, gdzie wystąpienie zdarzenia drogowego jest graniczące z zerem powoduje sztucznie wymuszone zachowania takie jak nagłe hamowanie przez prowadzącego pojazd, który w ostatniej chwili zorientował się, że wjeżdża w zasięg urządzenia rejestrującego. Nadto ostrzeżenie o tym, że w niedalekiej odległości znajduje się fotoradar powoduje u wielu użytkowników ruchu skupienie się najpierw na sprawdzeniu wskazania prędkościomierza, a następnie na wypatrywaniu urządzenia. Zachowania takie rozpraszają kierującego i wobec wykonywania przez niego niejednokrotnie nieracjonalnych czynności powodują zagrożenie czyniąc bezpieczny odcinek realnie niebezpiecznym.

 

Takie nagłe, niczym nie uzasadnione hamowanie powoduje zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu poprzez możliwość kolizji z autem jadącym bezpośrednio za nagle zwalniającym. Sumarycznie zatem obecność fotoradaru w miejscach, gdzie ich obecność nie jest wymuszona utrzymaniem bezpieczeństwa innych użytkowników ruchu powoduje wzrost zagrożenia na drodze.

 

Dzięki weryfikacji lokalizacji fotoradarów sztuczne zagrożenia zostaną zatem wyeliminowane a same fotoradary będą mogły być rozmieszczone w tych miejscach, gdzie jest to faktycznie potrzebne dla ochrony innych uczestników ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych.    

 

/-/ Killion Munyama